torsdag 11 februari 2010

Topp 5 (egentligen 6) rapskate med Honky Adonis.





Istället för att skriva en lång innehållslös text om musikens inflytande i skateboardfilmer tänkte jag göra det lätt för mig att helt enkelt lista mina topp 5 rap favoriter till olika parts genom åren. Jag bifogar inte partsen i sig för de får ni minnas eller leta upp om ni inte sett dem innan. Vi börjar bakifrån med 5:e platsen och jobbar oss gradvis uppåt.


5. ROYAL FLUSH - "WORLDWIDE" (Gino Ianucci/Keenan Milton, "Mouse" 1996)




Jag är egentligen inget större fan av instrumental hiphop i skatefilmer. Det känns ofta rätt själ-löst och oerhört tråkigt. Men när det kommer till Gino's nollie caballerial backtails och Keenan's switchflippar över picknickbord på flat skulle de kunna haft Ultima Thule till delen och den hade varit lika bra. Royal Flush från Queens gjorde kanske inte så väldigt mycket väsen av sig men är lite av dina gamla hjältars hjälte. Worldwide blev i alla lite av en underground hit när den släpptes 1996.

4. EXTRA PROLIFIC - CASH MONEY (Chad Muska, 411)




Denna är lite knivig. Just denna låt fanns med i Chad Muska's "Profile" i Best of 411 #2. Så denna kanske inte räknas då den inte hör till originaldelen men att se The Muska göra 12-stegsrail lines och switch wallies på bänkar var en riktig fröjd för ögat. Extra Prolific lyckades med konststycket att bli kickad från Hieroglyphics (Souls Of Mischief, Del Tha Funky Homosapien, Casual m.fl.) och släppte inte så mycket mer än fullängdaren Like it should be från 1994 så vitt jag minns?

3. DE LA SOUL - OODLES OF O'S (Mike Carroll, Goldfish 1994)




Ja, Carroll körde till 2 låtar i sin part i Goldfish. Den andra var Gangstarr's Word from the nutcracker men det var till De la's dänga det kittlade mest i pungen när han så stiligt susade fram i ljusa jeans, bakvänd baseball-keps och sin vita T-shirt.

2. ARTIFACTS - COME ON WIT DA GIT DOWN (Tim O'Connor, Eastern Exposure 3 Underachievers 1996) / ONYX - SHIFTEE (Kareem Campbell, New World Order 1993)






Delad plats?! Ja, tyvärr. Hade det gällt skateparts hade Kareem kommit långt före O'Connor då det tillhör en av mina favoritparts genom alla tider. Tim O'Connor's klassiskt svartvita part i Underachievers hör till en av de mer underskattade enligt mig då Donny Barley stal showen i den filmen (med all rätt dock). Men Artifacts überklassiska C'mon wit da git down från mästerverket Between a rock & a hard place går till historien som en av de bästa rap(skate)låtarna alla tider.

Onyx's Bacdafucup dundrade in i vardagshemmen och skrämde slag på gubbkärringarna under 1994 (tolvan släpptes 93) och tro fan det, som Fredro Starr och Sticky Fingaz svor och spottade snus som de värsta kolgruvearbetarna. Detta tog Kareem och World Industries fasta på och lade till den i första delen i New World Order. En fantastisk skatefilm som alla bör ha sett. Chico, Daewon, Richard Mulder och massa fler slickar ut de flesta i dagens filmer. Kareem pumpar 360 ollies utför trappor i longsleeve och Puma Suedes till allas glädje.

1. Lord Finesse And DJ Mike Smooth - Funky Technician (Pepe Martinez, Element Fine artists 1994)




Världens bästa raplåt och en av världens cleanaste åkare. Nuff said!


Nu får ni gräva i VHS-lådan eller Youtuba (verbform!) er till de olika delarna.
Till nästa gång.. Häppårä!

//Honky Adonis

1 kommentar:

Petey Carcass sa...

YES! Den lever och den är tillbaka!

Jag skulle vilja påpeka två totala oväsentligheter.

1) Royal Flush gjorde en hel del väsen iom. "Iced Down Medallions" som vart extremt sönderspelad. Men det var också i princip allt väsen. "Family Problems" ifrån samma skiva som tidigare låtar kommer ifrån bör spanas in, sjukt traumatisk låt.

2) "Shifftee" hjälper mig att komma ihåg namnet på min nya arbetskollega Shifteh. Ibland kastar jag om bokstäverna och lägger till några och får fram namn som Shiraff, Sheriff, Shafir och annat men så skriker jag inombords - SHIFFTEE! LOWDOWN GRITTY AND GRIMEY och det hjälper mig att inte säga något dumt.

Det hindrar mig inte ifrån att skriva nonsenskommentarer i din blogg dock, Simon. Det krävs nog en Onyx-låt som går "KAAHMENTZ! STOP WRITING NONSENSE!!" för att stoppa det.